Jobportal | Avoimet työpaikat

Mitä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoittaa?

Henkilöbrändi viittaa siihen, miten rakennat ja ylläpidät mainettasi ja mielikuvaa, jonka muut ihmiset sinusta saavat. Se on kuin ainutlaatuinen tunniste, joka erottaa sinut muista. Henkilöbrändäys tarkoittaa tietoista työtä oman maineesi rakentamiseksi ja viestimiseksi.

 

Miksi henkilöbrändäys kannattaa?

 

Henkilöbrändäys on kuin käyntikortti nykypäivän työelämässä. Se auttaa sinua erottumaan kilpailijoista, rakentamaan luottamusta työnantajiin ja verkostoitumaan paremmin. Vahva henkilöbrändi voi avata ovia uusiin mahdollisuuksiin ja auttaa sinua saavuttamaan omat tavoitteesi.

 

Vinkkejä henkilöbrändäykseen

 

  1. Itsetuntemus

Kun tunnet itsesi hyvin, pystyt välittämään aidosti oman persoonasi ja vahvuutesi työnantajille. Se auttaa sinua erottumaan joukosta ja osoittamaan, miksi juuri sinut pitäisi valita. Lisäksi itsetuntemus auttaa sinua asettamaan realistisia tavoitteita ja korostamaan sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat sinulle luontaisia ja kiinnostavia. Aloita tarkastelemalla omia vahvuuksiasi, heikkouksiasi ja intohimojasi. Mitä asioita haluat korostaa henkilöbrändissäsi? Muista olla aito oma itsesi! 

 

  1. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa

Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja pidä profiilisi ammatillisena. Jaa asiantuntemustasi, osaamistasi ja saavutuksiasi verkossa, sekä sisältöä, joka heijastaa osaamistasi ja intohimoasi alaasi kohtaan. Kommentoi päivityksiä ja verkostoidu alan ammattilaisten kanssa – se luo kuvaa aktiivisesta ja sitoutuneesta asenteesta.

 

Lisäksi voit hyödyntää alustojen erilaisia ominaisuuksia. Esimerkiksi LinkedIn voi toimia digitaalisena ansioluettelona ja verkostoitumisalustana, kun taas X  ja Instagram voivat antaa persoonallisemman näkökulman. Ole kuitenkin tietoinen siitä, mitä ja miten jaat, sekä muista pitää sisältösi ammatillisena ja positiivisena.

 

  1. Henkilökohtainen tarina

Kerro tarinaa, joka kuvastaa persoonallisuuttasi ja ammatillista kasvuasi. Ihmiset muistavat tarinat paremmin kuin pelkät faktat. Henkilökohtainen tarina voi valottaa matkaasi urallasi, korostaa oppimiskokemuksiasi ja kertoa samalla siitä, miksi juuri sinä olet ainutlaatuinen.

 

Henkilökohtainen tarina auttaa luomaan sinusta inhimillisemmän kuvan, sekä erottumaan kilpailijoista. Hyvä tarina herättää tunteita ja jättää muistijäljen. Muista kuitenkin pitää tarina ammatillisena ja relevanttina työhön liittyen, jotta se tukee positiivisesti henkilöbrändiäsi ja antaa lisäarvoa potentiaaliselle työnantajalle!

 

  1. Ammatillinen kuva

Ammatillinen kuva voi tehdä CV:n ohella suuren vaikutuksen antamassasi ensivaikutelmassa. Profiilikuva antaa kasvot nimelle, ja auttaa työnantajaa muistamaan sinut helpommin. Valitse profiilikuvaksi laadukas kuva, jossa olet ammatillisesti pukeutunut ja hymyilet itsevarmasti.

 

Muista, että ammatillisen kuvan ei tarvitse olla tylsä! Voit heijastaa persoonallisuuttasi valinnalla, joka sopii alasi kulttuuriin. Tärkeintä on, että kuva heijastaa ammatillista asennettasi ja antaa katsojalle positiivisen vaikutelman. Lisäksi voit käyttää muita visuaalisia elementtejä heijastamaan persoonallisuuttasi, vahvistaaksesi henkilöbrändiäsi, sekä erottaaksesi sinut muista hakijoista.

 

  1.  Verkostoituminen

Luo vahvoja ammatillisia suhteita, osallistu alan tapahtumiin ja jaa tietoa. Verkostoituminen auttaa sinua laajentamaan vaikutuspiiriäsi ja rakentamaan suhteita muiden ammattilaisten kanssa, mikä voi johtaa uusiin työmahdollisuuksiin. Kun ihmiset tuntevat sinut ja tietävät osaamisestasi, olet mieleenpainuvampi potentiaalisille työnantajille.

 

Voit verkostoitua esimerkiksi osallistumalla alasi tapahtumiin, seminaareihin ja ammattijärjestöjen toimintaan, sekä olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, erityisesti LinkedInissä. Tärkeää on olla aidosti kiinnostunut muiden ihmisten tarinoista ja kokemuksista. Verkostoituminen ei ole pelkästään oman edun tavoittelua, vaan myös muiden tukemista – luottamus ja vastavuoroisuus ovat verkostoitumisen kulmakiviä.

 

  1. Suosittelut

Suositukset ja suosittelut toimivat todisteena osaamisestasi ja luotettavuudestasi. Muiden antama positiivinen palaute auttaa luomaan vahvan perustan henkilöbrändillesi.

 

Kun kollegasi tai entiset työnantajasi suosittelevat sinua, se antaa sinusta luotettavan kuvan, joka herättää luottamusta myös potentiaalisten uusien työnantajien keskuudessa. Suositukset sosiaalisessa mediassa, kuten LinkedInissä, antavat näkyvyyttä osaamisellesi. On tärkeää pyytää suosituksia ihmisiltä, joiden kanssa olet tehnyt hyvin yhteistyötä ja joilla on aitoa kokemusta työpanoksestasi. Muista myös itse antaa suosituksia muille!

 

Vahvalla henkilöbrändillä erotut työnhaussa

 

Vahva henkilöbrändi työnhaussa nopeuttaa rekrytointiprosessia ja auttaa sinua erottumaan kilpailijoista. Se antaa mahdollisuuden ohjata mielikuvaa itsestäsi ja luoda kiinnostava paketti työmarkkinoille, vaikka sinulla ei vielä olisikaan kattavaa työhistoriaa! Henkilöbrändin harkittu rakentaminen avaa uusia mahdollisuuksia uralla etenemiseen, sekä auttaa löytämään kiinnostavia työtarjouksia.

 

 

Jos et ole vielä rekisteröitynyt Jobportaliin työnhakijaksi, niin tee se nyt! Sivuiltamme löydät kaikki tuoreimmat työpaikat. Rekisteröidy tästäLue myös Jobportalin vinkit parempaan työnhakuun, tai inspiroidu muista blogiteksteistämme!